Menu Zavřeno

Elektrokola

Elektrokolo

Obsah článku

Elektrokola jsou stále oblíbenějším sportovním nástrojem a dopravním prostředkem. Vypadají jako klasická jízdní kola. Jsou navíc doplněná o elektrický pohon, který se aktivuje šlapáním. K nabití elektrokol stačí klasická 230V zásuvka. Elektrokola jsou vhodná nejen pro seniory a zdravotně znevýhodněné osoby, ale skvěle je využijí také sportovně založení lidé.

Elektrokolo šetří vaši energii a síly. Jakou mírou vám má v jízdě dopomoci, si nastavíte na ovládacím displeji. Elektrický pohon můžete kdykoliv vypnout a elekrokolo používat jako běžné jízdní kolo.

Vybrat si můžete z několika základních druhů elektrokol. Každý typ je určený pro jiný typ povrchu a styl jízdy. Můžete si pořídit elektrokolo městské, elektrokolo trekingové, elektrokolo silniční nebo elektrokolo horské.

Elektrokola: Žebříček TOP 10 nejlepších elektrických kol podle recenzí zákazníků

Zde najdete náš výběr nejlepších elektrických kol. Ty jsme vybrali analýzou uživatelských recenzí na portálu Heureka a největších českých e-shopech, které elektrokola prodávají a mají je skladem. Díky tomu jsme pro vás vybrali TOP 10 elektrických kol. Tyto produkty jsme následně seřadili do této tabulky, kterou si můžete seřadit podle vámi preferovaných parametrů. Pokud vás například zajímá co nejnižší cena, lze si nejlepší elektrokola seřadit podle nejnižší ceny.

NázevVzhledTyp kolaMax. dojezd (km)Kapacita baterie (Wh)Umístění motoruOrientační cena (s DPH)Dostupnost
Leader Fox Induktora 2020Elektrokolo Leader Fox Induktora 2020Městské120576Nábojové27990Zobrazit v obchodech
Leader Fox Park City 2020Elektrokolo Leader Fox Park City 2020Městské120468Nábojové26900Zobrazit v obchodech
Crussis e-Largo 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Largo 7.6 2021Horské150522Středové46190Zobrazit v obchodech
Crussis e-Gordo 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Gordo 7.6 2021Trekking/cross170522Středové50390Zobrazit v obchodech
Crussis e-Fionna 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Fionna 7.6 2021Horské170900Středové46190Zobrazit v obchodech
Crussis e-Largo 9.7-L 2022Elektrokolo Crussis e-Largo 9.7-L 2022Horské200900Středové70990Zobrazit v obchodech
Apache Wakita City 2021Elektrokolo Apache Wakita City 2021Městské110468Nábojové27990Zobrazit v obchodech
Crussis e-Atland 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Atland 7.6 2021Horské130900Středové46191Zobrazit v obchodech
Crussis e-Cross 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Cross 7.6 2021Trekking/cross170720Středové46190Zobrazit v obchodech
Crussis e-Savela 7.6 2021Elektrokolo Crussis e-Savela 7.6 2021Trekking/cross170522Středové50390Zobrazit v obchodech
Po vašem kliknutí na odkaz “Zobrazit v obchodech” vás přesměrujeme na porovnávací web Heureka. Na Heurece si můžete srovnat ceny různých obchodů a přočíst si hodnocení konkrétního elektrického bicyklu od zákazníků, kteří s tímto produktem již mají více zkušeností.

Jak vybrat elektrokolo?

Jaké otázky si před koupí elektrokola položit?

  • Kdo bude na elektrokole jezdit – muž, žena nebo dítě?
  • K čemu vám elektrokolo bude sloužit – ke sportu, k turistice nebo k dopravě po městě?
  • Po jakém terénu budete jezdit – po cyklostezkách, silnicích, lesních cestách nebo po horách?
  • Jaký posed preferujete – předkloněný sportovní nebo pohodlný vzpřímený?
  • Kolik kilometrů chcete na jedno nabití akumulátoru ujet – jak velkou kapacitu baterie potřebujete?
  • Jaké další vlastnosti, funkce a výbavu od kola očekáváte – dobrou manévrovatelnost, možnost převážení zavazadel, skladnost, výbavu pro jízdu po městě, zvládnutí obtížného terénu nebo dlouhý dojezd?

Kdo bude na elektrokole jezdit?

Protože muži, ženy i děti mají kvůli různé výšce, váze a tělesným proporcím rozdílné požadavky na velkost elektrokola, typ jeho konstrukce i design, elektrokola se vyrábějí na pánská, dámská a dětská.

Pánská elektrokola

Řídítka jsou od sedadla dál než u dámských elektrokol, mají vyšší horní část rámu.

Dámská elektrokola

Oproti pánským elektrokolům mají menší rozměry, užší řídítka a horní rám může být veden rovnoběžně se spodním rámem pro snazší nasedání, což ocení především menší ženy.

Dětská elektrokola

Vyznačují se malými rozměry, úzkými řídítky, jednoduchým ovládáním (mnohdy bez přehazovačky) a pro děti atraktivním barevným provedením.

Použití elektrokol

Dopravní prostředek

Elektrokolo vám skvěle poslouží jako dopravní prostředek po městě – snadno na něm dojedete do práce nebo na nákup, a to bez ohledu na dopravní zácpy. Navíc na elektrokole uvezete těžší náklad s vynaložením menšího množství sil než na cyklistickém kole.

Nástroj pro sportovce

Elektrokolo je však také oblíbený sportovní nástroj, který se s vámi v kopcovitém terénu rozdělí o fyzickou zátěž a ušetří vám síly. S elektrokolem zvládnete ujet výrazně víc kilometrů než na běžném kole. Na svých výletech se tak dostanete i na místa, na která byste se na cyklistickém kole kvůli nedostatku energie nebo obtížnému terénu, nedostali. Pokud nejste příliš zdatnými sportovci, díky elektrokolu se můžete vydat na cestu i s ostřílenými cyklisty.

Na jakém povrchu budete jezdit?

Při výběru elektrokola je velmi důležitý typ terénu, po kterém budete jezdit. Některé modely jsou uzpůsobené pro jízdu v neupraveném terénu, jiné jsou vhodné pro jízdu po hladkém povrchu nebo lze zvolit univerzální typ, který zvládne více druhů terénů.

Podle typu povrchu si můžete vybrat:

  • Městské elektrokolo
  • Trekingové/crossové elektrokolo
  • Horské elektrokolo
  • Silniční elektrokolo
  • Skládací elektrokolo

Druhy elektrokol

Městská elektrokola

Městská elektrokola umožňují snadný a rychlý přesun po městě a jeho okolí. Jejich konstrukce je přizpůsobena městským podmínkám a potřebě obratného manévrování.

Městská elektrokola jsou vhodná pro jízdu po cyklostezkách a silnicích. Jsou ideální na cestu do práce, do obchodu nebo na kratší vyjížďky za město. Na elektrokole se rychle a jednoduše dostanete, kam potřebujete, aniž byste byli omezeni městským provozem.

Městská elektrokola mají lehkou konstrukci, slabší motor, snížený rám a jednoduše odpojitelnou baterii pro snadnou manipulaci při častém dobíjení. Vzpřímený sed umožňuje pohodlnou jízdu, proto jsou tato elektrokola vhodná i pro seniory. V základní výbavě mají světla, blatníky, nosič a stojánek.

Dojezd městských elektrokol se pohybuje v rozmezí 50 až 7 km, což je pro běžné cesty po městě dostačující.

Shrnutí

Určení:

  • Zpevněné cesty, města a vesnice

Motor:

  • Motor na předním kole

Baterie:

  • Na sedlové tyči nebo nosiči

Výhody:

  • Nízká cena
  • Obratnost
  • Malá hmotnost
  • Jednoduché ovládání
  • Snadná údržba
  • Součástí je výbava (světla, blatníky a nosič)
  • Vhodné i pro seniory a pohybově znevýhodněné osoby

Nevýhody:

  • Krátký dojezd
  • Malý výkon
  • Méně odolná konstrukce
  • Není vhodné na nezpevněné cesty
  • Horší těžiště díky baterii umístěné na zadním kole

Trekingová / crossová elektrokola

Trekingová/crossová elektrická kola jsou univerzální elektrokola vhodná pro jízdu v rovinatých oblastech s upravenými cestami. Využijete je na cyklostezkách, silnicích a v lehkém terénu (polní a lesní cesty).

Kromě univerzálního použití je další přednostní trekingových/krossových kol jejich dlouhý dojezd. Blatníky, světla ani nosič v jejich základní výbavě nebývají.

V porovnání s horskými elektrokoly, geometrie rámu trekingových/crossových elektrokol umožňuje napřímenější, a tedy pohodlnější sezení. Díky odlehčené konstrukci a u mnohých modelů i odpružené vidlici, lépe překonávají nerovnosti terénu. Kola mají průměr 28“ a užší a méně terénní pláště než elektrokola horská. V porovnání s městskými modely mají méně vzpřímený posed sportovnější geometrii.

Crossová elektrokola

Crossová elektrokola v sobě snoubí vlastnosti silničních a horských elektrokol. Jedná se o sportovnější variantu trekových elektrokol – mají větší počet převodů a širší pláště. Proto se hodí i pro jízdu v lehčím terénu. V případě potřeby k nim můžete dokoupit odnímatelné blatníky, osvětlení a nosič.

Trekingová elektrokola

Trekingová kola jsou osazena světly, blatníky a nosičem, a tedy vhodná i pro jízdu v nepříznivém počasí. Můžete se na nich vydat na dlouhé vyjížďky po silnicích, cyklostezkách a upravených lesních a polních cestách.

Varianty:

  • Pánská – horní rámová trubka je vedena vrchem.
  • Dámská – horní rámová trubka je snížená a od hlavy řízení se svažuje šikmo dolů.

Shrnutí

Určení:

  • Město, cyklostezky
  • Středně náročný terén

Motor:

  • Na zadním kole

Baterie:

  • Pod rámem

Výhody:

  • Dobré těžiště díky baterii umístěné pod rámem
  • Jednoduchá údržba

Nevýhody:

  • Nezvládne těžký terén
  • Sportovní posed – nemusí vyhovovat seniorům

Horská elektrokola

Na horském elektrokole se můžete vydat do lehkého i náročnějšího terénu. Ocení ho především milovníci dlouhých projížděk po horských hřebenech a lesích. Můžete jezdit také po silnicích, avšak zdvih pérování, druh plášťů a geometrie rámu není pro delší jízdu na silnici optimální a vás bude stát více sil.

Horská kola se vyznačují perfektním odpružením, širšími plášti s hrubším vzorkem, bytelnými brzdami, převodovkou s minimálně šesti převody, citlivým spouštěním motoru a baterií s vyspělým dávkováním elektrické energie. Rám z kvalitních slitin je odolný i vůči silným nárazům. Horská kola ve své výbavě nemají blatníky, světla ani nosič.

SUV

Pokud budete horské elektrokolo k jízdě po silnici využívat častěji, můžete ho osadit užšími plášti a vybavit světly, blatníky a dalšími povinnými prvky. Takto upraveným horským elektrokolům se říká SUV.

Výbava horských elektrokol, vzhledem k jejich využití, nebývá příliš široká.

Také u horských elektrokol existuje pánská a dámská varianta. Sportovně založené ženy však většinou dávají přednost elektrokolům v pánské geometrii s dámským designem.

Varianty

  • Pánská – horní trámová trubka je vedena vrchem.
  • Dámská – horní trámová trubka je snížena a od hlavy řízení se svažuje šikmo dolů.

Shrnutí

Určení:

  • Nejnáročnější terén, hory a lesy

Motor:

  • Uprostřed nebo na zadním kole

Baterie:

  • Zabudovaná v rámu

Výhody:

  • Vysoký výkon
  • Dlouhý dojezd
  • Vysoce odolná konstrukce
  • Výborně dávkovaná elektrická energie
  • Dobré těžiště díky baterii zabudované v rámu
  • Dlouhá životnost
  • Dopomoc

Nevýhody:

  • Vysoká cena
  • Nevhodné pro běžné použití do města
  • Nákladná údržba
  • Některé modely (vyšší výkon a rychlost) nesmějí do města
  • Na některých modelech (s vyšším výkonem a rychlostí) je zakázáno jezdit ve městě

Silniční elektrokola

Silniční elektrokola jsou vyvinuta pro snadnou a rychlou jízdu po hladkých a rovných cestách, tedy po cyklostezkách a silnicích.

Silniční elektrokola jsou velká, lehká a snadno ovladatelná, avšak s nižší kapacitou baterie, kterou jezdec využívá pouze v náročných úsecích, při nepříznivém počasí a únavě. Z toho důvodu jsou silniční elektrokola vhodná spíše pro zkušenější cyklisty a sportovní jízdu na silnicích.

Silniční elektrokola mají malý aerodynamický odpor, neodpružený rám, nízkou hmotnost a tenké pláště. Na trhu jich není příliš velký výběr, protože jsou vyráběna především na zakázku.

Shrnutí

Určení:

Hladké rovné cesty – silnice a cyklostezky

Motor:

  • Uprostřed

Baterie:

  • Zabudovaná v rámu

Výhody:

  • Vysoký výkon
  • Speciální ergonomie pro silniční cyklistiku
  • Dobré těžiště díky baterii zabudované v rámu

Nevýhody:

  • Vhodné pouze pro silniční cyklistiku
  • Menší kapacita baterie
  • Drahá údržba

Skládací elektrokola

Skládací elektrokola jsou vhodná k jízdě po městě a na kratší vzdálenosti. Malý průměr kol a neodpružené vidlice je předurčují k jízdě po rovném a hladkém povrchu. Skládací elektrokola jsou obratná a skladná. Pokud elektrokolo potřebujete někam přepravit, jednoduše ho složíte na poloviční velikost a snadno převezete městskou dopravou, výtahem nebo uložíte do kufru auta.

Shrnutí

Určení:

  • Rovné zpevněné cesty

Motor:

  • Na předním kole

Baterie:

  • Na sedlové tyči nebo nosiči

Výhody:

  • Kolo lze složit a snadno přepravit
  • Snadné ovládání
  • Dobré těžiště díky baterii pod rámem

Nevýhody:

  • Malý dojezd
  • Nízký výkon
  • Méně odolná konstrukce

Velikost rámu

Velikost/výšku rámu vybírejte podle výšky člověka, který na elektrokole bude jezdit. Pokud zvolíte špatnou velikost rámu, výrazně tím zhoršíte komfort jízdy a nevhodným držením těla si můžete způsobit zdravotní komplikace. Velikost rámu bývá značena v palcích (1“ = 2,45 cm) nebo písmeny S, M, L a XL (podobně jako u velikostí oděvů).

Výška rámu je vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky kola. Stojíte-li rozkročmo nad kolem, rám by měl být cca 5 cm od vašeho rozkroku.

Elektrokola určená k jezdění po městě, kdy cyklista z kola častěji sesedá,

Při jízdě po městě cyklista z kola častěji sesedá. Aby sesedání bylo snazší, mají městská elektrokola nižší rám.

Velikost rámu a výška postavy:

13130 – 140 cm

14“ –  140 – 150 cm

15 – 16150 – 160 cm – XS – S

17 – 18 – 160 – 170 cm – S – M

18 – 20 – 170 – 180 cm – M – L

19 – 21 – 180 – 190 cm – L – XL

21 – 22 – 180 – 190 cm – XL – XXL

Průměr kol

Podle průměru kol poznáte, jak bude elektrokolo zvládat cestu po různých typech povrchů. Čím je kolo větší, tím snáze se vypořádá s nerovnostmi. Menší kola jsou vhodná pro hladké povrchy, umožňují lepší manévrování a akceleraci.

Horská elektrokola – 26“, 27,5“ a 29“ – menší průměr umožňuje živější jízdu, věší průměr lépe zvládá i těžší terén.

Městská a turistická elektrokola – 26 – 28“ – vhodná pro jízdu s proměnlivou dynamikou.

Trekingová/crossová elektrokola – 28“ – pro delší jízdu na hladkých površích a v mírně náročném terénu.

Skládací elektrokola – 20“ – pro kratší cesty a nenáročný terén.

Dětská elektrokola – 10 – 26“

Elektrokolo: Materiál a hmotnost

Hmotnost elektrokol se odvíjí od materiálu rámu, velikosti baterie a výbavy. Elektrokola určená pro náročnější terén jsou těžší. Elektrokola pro delší a rychlou sportovní jízdu po silnici bývají vyrobena z lehčích materiálů. Nejtěžší jsou elektrokola s ocelovým rámem, nejlehčí pak elektrokola s rámem z odlehčeného hliníku, duralu nebo karbonu.

Kvalita provedení elektrického kola

Komfort jízdy na elektrokole ovlivňuje kvalita provedení všech jeho částí. Základem je kvalitní rám a dobře odpružená, vzduchová vidlice, která u některých modelů může být nastavitelná. Elektrokola určená pro jízdu v náročnějším terénu mají pérování s tlumičem i na zadním kole.

Komponenty, funkce a příslušenství

Pro občasné jezdění na kratší vzdálenosti, vám dobře poslouží i elektrokolo v základní výbavě. Milovníci cyklistiky a všichni, kdo na kole plánují jezdit častěji nebo vyrážet na delší vyjížďky, by měli zvážit investici do elektrokola s nadstandardní výbavou a funkcemi, které zvyšují komfort jízdy a ovládání elektrokola.

Brzdy

  • Ráfkové (špalíkové) – zvyšují hmotnost kola a setkáte se s nimi tedy spíše u městských levnějších elektrokol.
  • Kotoučové – kvalitní brzdy, kterými je vybavena většina horských elektrokol a kol určených pro prudké sjezdy a rychlou jízdu. Brzdy jsou ovládány lankem nebo kapalinou. Brzdy ovládané kapalinou (hydraulické brzdy) spolehlivě brzdí i v dešti.

Baterie

Nejčastěji se používají Li-ionové baterie. Mají dlouhou životnost, velkou kapacitu, nízkou hmotnost, rychle se nabíjejí a jsou odolné vůči působení vnějších vlivů. U levnějších modelů se můžete setkat také s Li-Pol nebo LiFePO4 akumulátory.

Kapacita

Kapacita baterie elektrokola udává, jak velkou zásobu energie má. Od toho lze odvodit přibližnou délku dojezdu. Kapacita baterie (akumulátoru) je uváděna ve Watthodinách (Wh).

Pro různé typy elektrokol jsou vhodné různé kapacity baterií. Kapacita se obvykle se pohybuje kolem 295 a 1 000 Wh.

Výdrž

Průměrná výdrž baterie je 500 nabíjecích cyklů, přičemž se postupným opotřebováním postupně snižuje. Výdrž je ovlivněna stylem jízdy, nabíjení a také péčí o baterii.

Doba nabíjení

Doba nabíjení levnějších typů baterií je 6 až 9 hodin. Dražší modely se nabijí již za 4 až 5 hodin. Pokud chcete životnost Li-ion baterie prodloužit, nabíjejte ji, než její kapacita klesne pod 20%. Na stránkách cyklovýletů naleznete místa v ČR, kde si baterii můžete zdarma nabít. Nabíječku však musíte mít svoji.

Umístění baterie

U městských a skládacích elektrokol bývá baterie pro snadnou dostupnost umístěna na nosiči nebo na sedlové tyči. Většina elektrokol má však baterii umístěnou na rámu kola.

  • Baterie na rámu kola

Nejčastější umístění baterie – na rámu elektrokola, díky skvělému vyvážení, elektrokolu zajistí výborné jízdní vlastnosti. Baterie nepůsobí rušivě, ani není potřeba snižovat počet převodů kola. Proto je toto umístění žádoucí u horských a silničních kol. Baterie může být k rámu připevněná nebo zapuštěná do jeho konstrukce. Nevýhodou je horší přístup k baterii.

  • Baterie na nosiči

Městská a treková elektrokola mívají baterii umístěnou nad zadním kolem na nosiči. Baterie je dobře přístupná a snadno ji kdykoliv vyjmete i vrátíte zpět. Nevýhodu je horší těžiště, které je posunuté do zadní části elektrokola.

  • Baterie na sedlové tyči

S baterií na sedlové tyči se setkáte u městských a skládacích modelů. Toto umístění nijak neovlivňuje těžiště a stabilitu elektrokola. Elektrokola s baterií na sedlové tyči však musí mít omezený počet převodů. Proto se se tento způsob umístění nepoužívá u kol určených pro jízdu v náročnějším terénu.

Přední vidlice

  • Pevné – používá se především u silničních nebo levnějších trekových elektrokol.
  • Odpružené – odpružené vidlice tlumí nárazy při jízdě terénem. Jsou jimi vybavena treková a horská kola. Horská kola mohou mít odpruženou i zadní stavbu, aby lépe absorbovala nerovnosti terénu. Čím lepší odpružení kolo má, tím pohodlněji se vám na něm pojede. Dražší modely disponují nastavitelnou vzduchovou nebo olejovou vidlicí. Většina elektrokol umožňuje uzamčení vidlic na pevném povrchu.

Snímač šlapání

  • Otáčkový – snímač pozná, zda a jak rychle šlapete.
  • Torzní – kromě šlapání snímá také napnutí řetězu. Díky tomu lépe reaguje na styl vaší jízdy.

Řídítka

  • Městská kola – dlouhá a zahnutá, aby umožnila vzpřímený sed.
  • Silniční kola – nízká řídítka pro jízdu v předklonu pro snížení odporu.

Sedlo

  • Dámské – širší a kratší.
  • Pánské – užší a delší.

Řetěz

  • Elektorokola s motorem vpředu nebo vzadu – klasický řetěz.
  • Elektrokola s motorem ve středu – řetěz se zvýšenou pevností.

Ovládací panel – displej

Na ovládacím panelu nastavujete potřebné parametry. Počet funkcí záleží na druhu ovládacího panelu. Elektrokolo můžete ovládat pomocí mechanického voliče asistence, LED displeje nebo LCD displeje. Dražší modely nabízejí smart systém (pokročilé ovládání) s možností propojení elektrokola s mobilním telefonem.

  • Mechanický volič – lze jím zapnout a vypnout elektrokolo i jeho světla a regulovat asistenci elektromotoru.
  • LED displej – umožňuje zapnutí elektrokola a nastavení stupně dopomoci a informuje o ujeté denní a celkové vzdálenosti, rychlosti a stavu vybití baterie.
  • LCD displej – je umístěn na vidlici řídítek. Funguje jako počítač – ukazuje ujetou vzdálenost, aktuální rychlost, průměrnou rychlost a hodnoty týkající se provozu elektrokola.

Smart systém

Pokročilé ovládání s GPS navigací, záznamem trasy a tréninkovými režimy. Smart systém lze propojit s chytrým telefonem.

USB konektor

USB konektor umožňuje k elektrokolu připojit i nabíjet mobilní telefon a získat tak přístup k GPS a dalším informacím.

Převodovka

Převodovka pomáhá cyklistovi šetřit síly a také zpomalit vybíjení baterie. Čím víc převodových stupňů má, tím lépe. Víc stupňů umožňuje pozvolnější přechod mezi převody, a tedy i plynulejší jízdu. Nevýhodou u většího množství převodů může být zvýšené riziko křížení řetězu, které zvyšuje jeho tření a urychluje opotřebení.

WALK

Pokud vedete kolo, funkce WALK ho uvede do chodu bez nutnosti šlapání.

Rekuperace

Funkce zpětného získávání malého množství energie při sjezdu z kopce.

Nosič nebo košík na náklad

Nosič a košík na náklad je praktický především u městských kol. Využijete ho k uložení zavazadla nebo nákupu.

Odrazky

Odrazky jsou bezpečnostním prvkem, který je důležitý především ve městě a při snížené viditelnosti.

Světla

Pokud v základní výbavě elektrokola nejsou světla, pro jízdu po silnicích, cyklostezkách a ve městě, si je budete muset dokoupit. Světla samozřejmě využijete i během výletů do přírody při snížené viditelnosti.

Zvonek

Zvonek se vám může hodit především při jízdě po cyklostezkách a na dalších místech s větší hustotou cyklistů a chodců.

Zámek

Pro uzamknutí elektrokola si můžete vybrat mezi několika typy zámků na klíč nebo s číselným kódem.

Nabíječka

Nabíječka je součástí elektrokola. Můžete si však dokoupit další a mít ji na nabíjení elektrokola například na chalupě.

Brašna

K elektrokolu si můžete pořídit různé praktické brašny, které můžete upevnit na zadní nosič nebo na rám kola.

Další baterie

K elektrokolu si můžete dokoupit druhou baterii a vzít si ji sebou na delší jízdu jako náhradní zdroj energie. Může se vám také hodit, pokud nechcete čekat, až se vám první baterie nabije.

Dětské sedačky a přívěsy

Stejně jako k cyklistickým kolům, také k elektrokolům si pro cestování s dětmi, můžete pořídit dětskou sedačku nebo přívěs.

Nosiče kol na auto

Pro pohodlný převoz elektrokola si můžete zakoupit střešní nebo zadní nosič k autu, na který kolo připevníte.

Tuning elektrokol

Pokud máte rádi rychlou jízdu a na elektrokole jezdíte mimo veřejné komunikace, můžete si zakoupit tuning na elektokolo, díky kterému při jízdě docílíte vyšší rychlosti.

 

Chránič pod řetěz

Chránič pod řetěz ochrání rám kola před otlučení řetězem.

Výbava cyklisty

Helma

Pro děti do 18 let je helma při jízdě na elektrokole povinná. Jedná se však o důležitý bezpečnostní prvek i pro dospělé cyklisty.

Ochranné rukavice

Především na delších cestách oceníte ochranné rukavice – zabrání otlakům, řídítka se vám budou lépe držet a ruce vám na nich nebudou klouzat.

Cyklistické brýle

Cyklistické brýle ochrání vaše oči před hmyzem, prachem a nepříjemným větrem. Pokud jsou zatmavěné, „neoslepí“ vás sluneční paprsky.

Cyklistický dres nebo cyklistické kalhoty

Cyklistický oděv je prodyšný, neprofoukne a kalhoty mají vyztuženou sedací část pro pohodlnější jízdu.

Údržba elektrokola

Aby vám elektrokolo dobře a dlouho sloužilo, je potřeba věnovat náležitou péči jeho údržbě. Pro údržbu elektrokola si můžete zakoupit speciální čistící přípravky, kartáče a odmašťovače.

  • Elektrokolo udržujte čisté. Především po jízdě zaprášenou nebo blátivou cestou otřete z kola nečistoty.
  • Než se do odstraňování bláta pustíte, napřed z elektrokola vyjměte baterii.
  • Pravidelně kontrolujte funkčnost brzd.
  • Po každých 250 ujetých kilometrech promažte řetěz a ložiska.
  • Kontrolujte, zda jsou pneumatiky dostatečně nahuštěné.
  • Elektrokolo převážejte v neoprenovém obalu, abyste zabránili jeho poškození.
  • Průběžně kontrolujte, zda jsou všechny komponenty dotažené.
  • Při jízdě v mrazivém počasí baterii před mrazem chraňte neoprenovým obalem. Pokud byste ji vystavili nižším než doporučeným teplotám, po cca 2 hodinách může dojít k jejímu poškození. Provozní teplota baterií je 10 až 40°C.

Pokud chcete mít jistotu, že je provoz vašeho elektrokola bezpečný a vše funguje, jak má, měli byste elektrokolo před začátkem cyklistické sezóny nechat prohlédnout v autorizovaném servise.

Údržba baterie

Počet nabíjecích cyklů baterie – tedy její životnost, ovlivňuje i způsob, jak se o baterii staráte.

  • Baterii byste měli dobíjet po každé jízdě, i když jste ji během ní nevybili. Častým nabíjením životnost baterie nesnížíte, naopak ji tak udržíte delší dobu v dobrém stavu.
  • Kapacita baterie by před nabíjením neměla klesnout pod 20 %.
  • Než dáte po jízdě baterii nabíjet, nechte ji napřed vychladnout.
  • Pokud není v doporučení výrobce uvedeno jinak, nechte baterii po každých třech dobitích nabíjet delší dobu, nejlépe přes noc.
  • Před mytím elektrokola z něj baterii vyjměte.
  • Po ukončení cyklistické sezóny baterii uložte na suchém místě a každé tři měsíce ji dobijte na polovinu její kapacity.

Bezpečnost elektrokola

Při jízdě na elektrokole jste povinni dodržovat stejná pravidla, jako při jízdě na klasickém cyklistickém kole.

  • Při jízdě po veřejných komunikacích musí mít elektrokolo povinnou výbavu – brzdy, přední a zadní světla a odrazky vepředu, vzadu a na pedálech.
  • Osoby mladší 18 let musí mít helmu.
  • Stejně, jako na klasické kolo, také na elektrokolo byste se měli vhodně obout a obléct, aby se do jeho řetězu nezachytily tkaničky bot nebo nohavice.
  • Pokud chcete elektrokolo převážet na nosiči auta, zjistěte si jeho hmotnost a nosnost nosičů, aby nedošlo k poškození elektrokola, auta, nosiče nebo dokonce k úrazu.
  • Při jízdě na elektrokole v zimě nebo za snížené viditelnosti, opatřete elektrokolo i svůj oděv dostatečným množstvím odrazek a reflexních prvků.
  • Při jízdě v zimě nebo v dešti rychlost a styl jízdy přizpůsobte ztíženým podmínkám a riziku smyku.

Nosnost elektrokola

Nosnost elektrokola uvádí maximální možné zatížení elektrokola. Jde tedy o součet váhy cyklisty, zavazadel a dodatečně přikoupeného příslušenství (například dětská sedačka). Nejnižší nosnost – kolem 80 kg, mají dětská elektrokola. Nejvyšší nosnost pak XXL elektrokola, která uvezou i 170 kg.

Povolená rychlost a výkon elektrokol

Pro elektrokola platí stejné podmínky, jako pro klasická jízdní kola, pokud splňují následující parametry:

  • Elektrokolo je (dle evropského nařízení) vybaveno elektromotorem s maximálním výkonem 250 W.
  • Po dosažení rychlosti 25 km/h musí dojít k vypnutí motoru, aby tato rychlost nebyla překročena.
  • Motor se musí aktivovat šlapáním. Pokud by došlo k jeho nastartování bez šlapání, nejedná se o elektrokolo. Výjimku má asistent chůze, který se aktivuje ve chvíli, kdy kolo vedete. Elektrokolo uvede do rychlosti 6 km/h a chodci pomáhá při chůzi ve chvíli, kdy je unavený nebo překonává náročný terén.
  • Pokud cyklista sešlápne brzdu, přestane šlapat nebo dosáhne rychlosti 25 km/h, motor se automaticky vypne.
  • U terénních elektrokol je povolen vyšší výkon, nesmíte však jezdit po veřejných komunikacích.

Pokud výše uvedené podmínky elektrokolo splňuje:

  • Nemusí procházet homologací.
  • Není vyžadováno řidičské oprávnění.
  • Nemusí mít registrační značky.
  • Cyklista starší 18 let nemusí mít helmu.

Maximální rychlost 25 km/h a výkon motoru do 250 W:

Elektrokolo – možnost jízdy ve městě (ulice a cyklostezky) bez registračních značek a homologace.

Rychlost nad 25 km/h a výkon motoru nad 250 W:

Elektrokolo – možnost jízdy v terénu (nezpevněné plochy a terén mimo obec).

Rychlost nad 25 km/h a výkon motoru nad 250 W:

Elektrický skútr – možnost jízdy ulicemi – musí mít registrační značky a projít homologací.

Motor elektrického kola

Pohon/motor elektrokola cyklistovi usnadní námahu. I méně zdatní jedinci tak dokáží vyjet kopec a udržet tempo s ostatními cyklisty. Motor elektrokola může být umístěn na předním náboji, v jeho středu nebo na zadním náboji.

Středové umístění

Motor ve střední části kola je nejefektivnější v rozložení hmotnosti a síly. Kolo se výborně ovládá, je optimálně vyvážené a díky tomu umožňuje dosáhnout maximálního výkonu i při při úspornějším stylu jízdy a zachování dlouhé životnosti baterie. Středovými motory je vybavena většina horských kol. Jejich nevýhodou je vyšší cena a rychlejší opotřebení řetězu.

Výhody:

  • Efektivní rozložení hmotnosti a síly
  • Úspora energie
  • Rychlá reakce na šlapání
  • Výborná ovladatelnost
  • Dávkování výkonu
  • Spolehlivost
  • Kola nepodkluzují

Nevýhody:

  • Vyšší cena
  • Zvyšuje opotřebování řetězu

Nábojové umístění

Motor v předním náboji kola

S motorem v předním náboji se setkáte u levnějších modelů městských a skládacích elektrokol. Kola jsou hůře ovladatelná a hrozí u nich podkluzování motorem zatíženého předního kola. Proto nejsou vhodná do náročnějšího terénu.

Výhody:

  • Nízká cena
  • Poměr cena/výkon
  • Jednoduchý servis

Nevýhody:

  • Horší vyváženost
  • Větší zatížení výpletu kola
  • Přední kolo může podkluzovat

Motor v zadním náboji kola

Elektrokola s motorem v zadním náboji kola mají lepší jízdní vlastnosti než kola s motorem v předním náboji. Nabízejí velmi dobrý poměr cena/výkon. Kola neprokluzují a motor při šlapání neklade téměř žádný odpor, což je důležité především při překonávání náročných převýšení. Nevýhodou je nerovnoměrné zatížení kola, menší citlivost dávkování výkonu motoru a náročnější demontáž. Takto umístěný motor je ideální pro horská, treková i městská kola.

Výhody:

  • Dobrý poměr cena/výkon
  • Při šlapání klade minimální odpor
  • Kola neprokluzují
  • Umožňuje překonat náročná převýšení
  • Široký výběr variant

Nevýhody:

  • Nerovnoměrné dávkování výkonu
  • Náročnější demontáž
  • Větší zatížení zadního kola

Elektrokolo a jeho dojezd

Jak daleko na jedno nabití elektrokolo dojede, je ovlivněno stylem jízdy, náročností terénu, hmotností cyklisty a stavem elektrokola.

Dojezd elektrokol se obvykle pohybuje od 80 do 150 kilometrů. Na nejlevnějších modelech ujedete maximálně 50 kilometrů, což je však pro kratší jízdy po městě dostačující. Dražší modely vám poskytnou dojezd několikanásobně vyšší a na elektrokole můžete urazit i 180 kilometrů.

Nejmenší dojezd mají městská a skládací elektrokola, nejvyšší dojezd horská elektrokola.

Pokud chcete vyrazit na delší vzdálenost, než elektrokola na jedno nabití baterie ujedou, kupte si náhradní baterii. Jakmile se vám baterie v elektrokole vybije, jednoduše ji vyměníte za novou a můžete pokračovat v jízdě.

Vzdálenost a kapacita baterie

Pro vzdálenosti do cca 40 až 70 km – kapacita baterie do 14 Ah.

Pro vzdálenosti delší než 70 km – kapacita baterie nad 15 Ah.

Cena elektrokola: Kolik by mělo nové elektrické kolo stát peněz?

Cena elektrokola do 30 000 Kč s DPH

V nejnižší cenové kategorii můžete najít elektrokola pro kratší jízdy a rekreační použití. Vyhněte se však příliš levným elektrokolům neznámých značek. Nízká cena bývá vykoupena špatnou kvalitou. Nejen, že takováto elektrokola pravděpodobně nesplní vaše očekávání, ale mohou být i nebezpečná. Za cenu od cca 20 000 korun již pořídíte základní modely městských, skládacích nebo trekingových kol. Tato kola vám dobře poslouží pro jízdu ve městě, na cyklostezkách a ostatních zpevněných a asfaltových cestách.

Cena elektrokola od 30 000 do 50 000 Kč s DPH

Ve střední cenové kategorii si můžete vybírat z různých typů a modelů městských a trekových kol. Pořídíte zde již i základní modely kol horských a silničních. Elektrokola jsou vybavena zadním nebo středovým motorem, kotoučovými brzdami, rámovou baterií větší kapacity a přední odpruženou vidlicí pro jízdu v náročnějším terénu.

Cena elektrokola nad 50 000 Kč s DPH

Do dražšího elektrokola se vyplatí investovat všem nadšeným sportovcům, milovníkům dlouhých vyjížděk a jízdy v náročném terénu. Kola vyšší cenové hladiny jsou opatřena silným středovým motorem, baterií vysoké kapacity s rámovým umístěním, nastavitelným podvozkem, vzduchovými odpruženými vidlicemi, hydraulickými brzdami, ovládacím smart panelem, teleskopickým sedlem a dalšími doplňky zajišťujícími skvělé jízdní vlastnosti elektrokola a vysoký komfort při jízdě na něm.

Elektrická kola: Pár slov o elektrokolech na závěr

Přečetli jste si článek o výběru nového elektrokola. Doufáme, že vám náš tým z Žebříčkátor.cz s tímto úkolem pomohl a vy si vyberete kvalitní elektrické kolo, které vám bude sloužit po mnoho let bez jediného problému a závady.

Podívejte se do tabulky na začátku článku a proklikněte se na srovnání cen. To vás přesměruje na porovnávací portál Heureka, kde si můžete přečíst recenze zákazníků, uživatelů, odborné recenze a porovnat si ceny elektrokol v různých obchodech. Dozvíte se tam, které elektrokolo je kde skladem a za jakou nejlevnější cenu ho lze zakoupit v různých obchodech.

Posted in Technologie

Mohlo by se vám také líbit